Make your own free website on Tripod.com
 
Para leoneses hispanohablantes
 
Cursu de llingua llionesa
 
Güeb fecha pol comité de CX Las Arribes
 
 


Esta es una página en pruebas, todavía incompleta. Funcionan: gramática-artículos, gramática-sustantivos, gramática-verbos, pallabreiru-cuerpu, pallabreiru-falare

Curso de  leonés para leoneses

El conocimiento de la realidad lingüística leonesa (con "leonés" nos referimos al País Leonés, no sólo a la provincia de León) es mínimo entre nuestros propios paisanos. Todo el mundo sabe que en Galicia se habla gallego o en el País Vasco vasco, pero desconocen que en León también se habla una lengua distinta del castellano, el leonés  asturleonés, también denominado "bable".

No se trata de un dialecto. Es una lengua, pese a que incluso sus hablantes más mayores tengan un gran complejo de inferioridad con respecto al castellano. No se trata de castellano "mal hablado", es una lengua romance, anterior en su desarrollo histórico al castellano, que ha sido maltratada durante muchos siglos.

En este curso queremos realizar nuestra aportación a la propagación de los conocimientos de leonés entre los leoneses. Empecemos con un texto sobre nuestra lengua.

El llionés

El llionés ou asturllionés ye la llingua propia del País Llionés y de los territorios de cultura asturllionesa. La cultura asturllionesa espárdese pol País Llionés (colos sous territorios hestóricos Llión, Zamora, Salamanca y el ríu Sabor en Pertual) y pur Asturias. La llingua asturllionesa inda se caltien nel Norte y Oeste de Llión, nel Oeste Zamora, en Miranda del Douru, ú ye llingua cooficial a la vera´l pertués, y nas Arribes del Douru y la Sierra de Gata (Salamanca).

El llionés preséntasenos comu ún de los resultaos a los que llevóu la evolución peculiar del llatín falao nas nuesas fasteras. La sou personalidá llingüística defínese por axuntar un refileiru de trazos peculiares que lu individualizan frente a las llinguas vecinas, el gallegu-pertués y el castellanu. Motivos de mena ideolóxica castellanucéntrica ficienun que dientru la tradición de la filoloxía hispánica el llionés fuere tratáu comu un dialeutu´l castellanu, aberración científica que güei va iguándose nos ámbitos académicos.

Cuasi tolos falantes de llionés son billingües. Pue albidrase qu´el númberu de falantes ye de 50.000 personas en Llión (35.000 en Sayambre, L.laciana, El Bierzu, La Cabreira, Maragatería, 7.000 en Senabria y Aliste, y 1500 en Sayagu y nas Arribes; 5.000 en Miranda´l Douru). N´Asturias hai 450.000 falantes d´asturllionés.

 

  Conceyu Xoven CX Las Arribes